Raskaussyrjintä historiaan – työntekijän raskauskulut valtion maksettavaksi

Raskauden perusteella tapahtuva syrjintä on yksiselitteisesti kielletty tasa-arvolain puitteissa. Nykyaikainen lainsäädäntö ei valitettavasti tue tämän täysimääräistä toteutumista. Kokoomusopiskelijat kiittää kansalaisaloitetta “Raskaussyrjintä historiaan – työntekijän raskauskulut valtion maksettavaksi” tärkeän aiheen esiin nostamisesta ja keskustelun herättämisestä.

Nykyisellään työnantaja on velvoitettu maksamaan vanhempainvapaalle jäävän kuluista muun muassa kolmen kuukauden palkan sekä siihen liitetyt sivukulut. Raskaudesta aiheutuvien kulujen siirtäminen työnantajalta valtiolle parantaisi erityisesti nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla.

”Vaikka valtio korvaa osan raskauden aiheuttamista kustannuksista, jää työnantajalle maksettavaksi tuntuva summa. Tämä johtaa siihen, että pienemmät yritykset saattavat jättää nuoren, osaavan ja kyseiseen työhön täydellisesti sopivan naisen palkkaamatta hänen ikänsä vuoksi. Lasikatot eivät murru, ellei tähän ongelmaan puututa”, muistuttaa Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Pinja Ahlqvist.

”Kolmen kuukauden palkan maksaminen sivukuluineen muodostaa todellisen taloudellisen riskin erityisesti pienemmille yrityksille ja naisvaltaisille aloille. Lisäksi on otettava huomioon, että yrityksen on mahdollisesti hankittava sijaistavaa työvoimaa vanhempainvapaan ajalle, mikä myös aiheuttaa lisäkustannuksia. Tässä tilanteessa hyvinvointivaltion täytyy tulla vastaan”, toteaa liittohallituksen jäsen Mikko Nieminen.

Vanhempainvapaauudistus oli oikea askel kohti työelämän ja vanhempien välistä tasa-arvoa. Uudistuksen toivottiin tasaavan työnantajille lapsen syntymästä aiheutuvaa taloudellista taakkaa, mutta tämä ei yksin ole riittänyt raskaussyrjinnän kitkemiseksi.

”Lainsäädännön muuttaminen tulee vähentämään raskaussyrjintää, jossa nuoren naisen palkkaaminen nähdään riskinä. Sen muuttamisella olisi positiivisia, kauaskantoisia seurauksia, jotka vaikuttavat positiivisesti esimerkiksi työllisyysasteen nousuun. Tämä on oikea askel kohti aidosti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa”, linjaa liittohallituksen jäsen Henriina Rantala.

Kannustamme jokaista aloitteen allekirjoittamiseen ja asian eteenpäin viemiseen. Tasa-arvoisemman työelämän rakentaminen on meidän jokaisen vastuulla.

Nea Nättinen, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja

puh. 0409688001

Huutakaa vain, täältä tullaan – Kokoomus voittoon edustajistovaaleisssa!
Kokoomuksen jäsenliittojen puheenjohtajat: Seksuaalisen häirinnän torjunnassa teot eivät vastaa puheita