Raatovaatteiden kiellon aika on nyt!

Turkistarhauksen kieltämistä vaatinut kansalaisaloite sai eilen ensimmäisenä keräyspäivänään vaadittavat 50 000 allekirjoitusta ja etenee eduskunnan käsittelyyn. Yli puolet Ylen kyselyyn vastanneista kansanedustajista kieltäisi turkistarhauksen. Kokoomusopiskelijat on jo pitkään ajanut turkistarhauksen alasajoa siirtymäajan puitteissa, mutta emopuolue on asiassa jakaantunut. Vastanneista kokoomuslaisista kansanedustajista 14 sallisi turkistarhauksen jatkamisen ja 9 kieltäisi sen.

Kokoomusopiskelijat eivät näe turkistarhauksella tulevaisuutta. Epäeettinen elinkeino on ollut jo pitkään laskusuunnassa ja kysyntä hiipunut. Eläimillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä ja puutteellisten tilojen seurauksena on silkka kärsimys. Tämä kärsimys aiheutetaan ainoastaan, jotta ihmiset voisivat osoittaa statustaan aidolla eläimen raadolla vaatteissaan. Turkikset eivät ole ihmisoikeus.

Suomalaisen turkisteollisuuden suurin ja tärkein vientimaa on Kiina. Sikäli ei yllätä, että Kiinan ihmisoikeuksien sortoa rahoitetaan eläinten oikeuksien kustannuksella. Lisäksi esimerkiksi minkkien raakanahkojen vienti Venäjälle oli syksyllä 2022 suurempaa, kuin ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

“Erityisen ajankohtainen peruste turkistarhauksen nopealle alasajolle on tarhojen aiheuttama uhka globaalille terveysturvallisuudelle. Asiantuntijoiden mukaan on mahdollista, että nyt voimakkaasti leviävä lintuinfluenssa voisi muuntua tarhoilla ihmiseen tarttuvaan muotoon. Riski siitä, että tarhoilta lähtisi uusi maailman seisauttava pandemia, ei ole millään tavalla siedettävä. Ala tulee ajaa alas hallitusti ja nopeasti” jyrähtää Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Mikko Kanervo.

Kokoomusopiskelijoiden mukaan turkistarhaus on joka tapauksessa päättymässä jollain aikataululla. Ala elää tälläkin hetkellä lähinnä valtion tekohengityksen varassa, eivätkä sen tulevaisuuden näkymät ole nykytilaa paremmat. Kielto olisi tarhaajille parempi vaihtoehto kuin hiljainen hiipuminen. Tällöin tarhaajat saisivat parhaan mahdollisen avun siirtyä töihin muille aloille. Hiljaisessa hiipumisessa mitään erityistä apua ei olisi tarjolla.

“Usein kuulee väitettävän, että turkistarhauksella olisi Suomelle merkittävä taloudellinen vaikutus. Tämä ei ole vuosikausiin ollut totta. Suomessa on nykyään noin 400 turkistarhaa. Alan työllisyysvaikutus on laskenut vuoden 2015 3850 henkilötyövuodesta noin 1600 henkilötyövuoteen. Turkisviennin arvo on noin 230 miljoonaa euroa Suomen kokonaisviennin ollessa noin 121 miljardia euroa. Turkisten kysyntä on ollut laskusuunnassa vuosikausia. Vanhan maailman ja laskevan auringon ala”, toteaa Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Mikko Nieminen

“Toinen yleinen perustelu turkistarhauksen kieltoa vastaan on elinkeinonvapauteen vetoaminen. On toki hyvä asia, että ihmiset saavat lähtökohtaisesti päättää millä elantonsa hankkivat. Ei ole kuitenkaan mahdollista sallia ihan minkä vain ammatin harjoittamista. Onhan esimerkiksi mestaajienkin ammattikunta Suomessa lakannut alan epäeettisyyden vuoksi”, Kanervo toteaa.

Kokoomusopiskelijat rohkaisee vielä kantaansa pohtivia kansanedustajia asettumaan historian oikealle puolelle ja lakkaamaan tukemasta epäeettistä, tarpeetonta ja hiipuvaa auringonlaskun alaa.

Nea Nättinen, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja

[email protected] puh. 0409688001

Onttoja lupauksia 23 toimenpiteen edestä?
Mihin sinä käyttäisit 3200 miljoonaa euroa?