Ei kaaduta tasa-arvotyössä 60-luvun perhekäsityksiin

Asevelvollisuuskomitea esittää kutsuntoja koko ikäluokalle. Tämä on hyvä alku ja askel kohti tasa-arvoisempaa asevelvollisuusmallia. Ei ole kuitenkaan riittävää, että ainoastaan kutsuntoihin osallistuminen on pakollista koko ikäluokalle, ja asevelvollisuus säilyy ehdotetusta muutoksesta huolimatta maamme räikeimpänä yhdenvertaisuusepäkohtana. Kokoomusopiskelijat hyväksyi liittokokouksessa 2020 sukupuolineutraaliuteen ja valikoivuuteen perustuvan asevelvollisuusmallin.

“Asevelvollisuuskomitean puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.) piti sukupuolineutraalia asevelvollisuutta mahdottomana perhepoliittisista syistä. Perustelu ontuu ja siinä kaikuu tunkkaisen konservatiivinen perhenäkemys, missä nainen jää hoitamaan lasta kotiin miehen lähtiessä armeijaan. Tällaiset näkemykset istuvat huonosti nykytodellisuudeen, missä perheet ovat hyvin moninaisia ja yleensä molemmat vanhemmat käyvät töissä. Kokoomusopiskelijat kannattaa myös perhevapaiden tasa-arvoisempaa jakautumista, joten emme jaa kyseisenlaista “perhepoliittista huolta”. Tässä yhteydessä esitetty huoli tuntuu myös varsin pieneltä verrattuna siihen puolustusvoimien hyötyyn ja tasa-arvon edistymiseen, joka uudistuksella saavutettaisiin”, korostaa liittohallituksen jäsen Mikko Kanervo.

“Kokoomusopiskelijoiden asevelvollisuusmallissa  ideana ei resurssien puitteissa olisi kouluttaa kaikkia, vaan valikoida sukupuolesta riippumatta motivoituneimmat ja kykenevimmät palvelukseen. Tavoite on saada puolustusvoimien käyttöön koko ikäluokan potentiaali ja siten turvata sen tärkein tehtävä, sotilaallinen maanpuolustus. On sekä iskukyvyn että tasa-arvon kannalta kestämätöntä, että naisikäluokan kyvyt heitetään nykymallissa suurilta osin hukkaan. Tämän “matalalla roikkuvan hedelmän” keräämisestä hyötyisivät kaikki. Toisaalta palveluksen suorittamiseen on aikaa kokonaiset 12 vuotta, 30 ikävuoteen asti. Varusmiespalveluksen osuminen “juuri pahaan aikaan” on siten mahdollista, mutta vain sattumaa, ja pariskunta voi helposti järjestää palveluksensa eri ajankohtiin”, toteaa varapuheenjohtaja Eero Heikkilä

”Älkää jättäkö hyvää mahdollisuutta kunnianhimoisen muutoksen tekemiseen käyttämättä. Olisi koko kansakunnan ja erityisesti sen nuorten näkökulmasta valtava sääli, että uudistus jäisi puolitiehen”, korostavat Kanervo ja Heikkilä.

Lisätiedot:

Eero Heikkilä
Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja

Mikko Kanervo
Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen

Keskusta, älkää uhratko laadukasta koulutusta aluepolitiikan alttarille!
Hallituspuolueet tarjoavat opiskelijoille vain taloudellista kurjuutta