Hallituspuolueet tarjoavat opiskelijoille vain taloudellista kurjuutta

Kansanedustaja Sofia Vikman (kok.) esitti 1.12. eduskunnan täysistunnossa opintotuen tulorajojen pysyvää 50 prosentin korotusta. Hallituspuolueet äänestivät esityksen nurin. Nyt hallitus ajaa ainoastaan 25 prosentin yhden vuoden määräaikaista tulorajojen korotusta elvytystoimena holtittomaan velkaantumiseensa. On selvää, että hallituksen tarkoituksena on pikemminkin laittaa opiskelijat siivoamaan sotkunsa, kuin aidosti auttaa opiskelijoiden talousahdingossa.

Hallituksen ajama väliaikainen korotus on täysin riittämätön. On käsittämätöntä, että Suomen “koulutusmyönteisin” hallitus juhlii tätä jonain opiskelijoiden riemuvoittona, mutta samalla äänestää opintotuen tulorajojen pysyvää 50 prosentin nostoa vastaan. Tulorajojen korottamista puoltavat lukuisat myönteiset syyt, mutta ilmeisesti vasemmistolainen ideologia ajaa tässäkin asiassa järjen edelle.

Opintotuen tulorajan 50 prosentin pysyvä korotus olisi erinomainen muutos monestakin syystä. Ensinnäkin työssäkäyvän opiskelijan toimeentulo paranisi. Opiskelija voisi ansaita kuukaudessa noin 500,00 euroa nykyistä enemmän. Toisaalta palkansaajien tutkimuslaitoksen selvityksen mukaan muutos toisi valtiolle enemmän tuloja kuin tuottaisi menoja. Nosto ei siis olisi pois niiltä, jotka nauttivat nykyään täysimääräistä opintotukea. Kolmanneksi opiskelija saisi arvokasta työkokemusta. Tämä on hyvin tärkeää, koska opiskeluaikainen työkokemus voi olla valmistumisen jälkeen koulutusta vastaavan työn saamisen edellytys. Nykyinen tilanne on irvokas, sillä kun opiskelijan tuloraja tulee täyteen, moni opiskelija lopettaa työt vaikka niitä olisi tarjolla, sillä korkeiden tulorajojen myötä työnteko muuttuu kannattamattomaksi.

Hallituspuolueet ylläpitävät tietoisesti ja tahallaan opiskelijoiden taloudellista kurjuutta. Opiskelijat saavat kuukausittain tukina paikkakunnasta riippuen 606,69–774,69 euroa. Lisäksi opiskelija saa nykyisillä tulorajoilla ansaita 696,00 euroa kuukaudessa. Opiskelijan tukien ja sallittujen tulojen summa on vain noin 30-200 euroa yli köyhyysrajan. Opintotuen tulorajojen nostaminen 50 prosentilla toisi opiskelijalle mahdollisuuden hankkia lisäansioita noin 500,00 euroa kuukaudessa. Tämä olisi merkittävä helpotus opiskelijan taloudelliseen tilanteeseen. Hallitus tietää tämän, mutta ajaa siitä huolimatta politiikkaa, joka estää opiskelijaa parantamasta elintasoaan omalla ahkeruudellaan.

Eikö tätä muutosta haluta tehdä siksi, että Kokoomus esittää sitä? Mitään rationaalista syytä vastustamiselle ei ole ja se suututtaa, sillä siitä kärsivät nimenomaan opiskelijat. Tulorajojen nostaminen olisi helppo tapa antaa opiskelijalle mahdollisuus parempaan toimeentuloon ja työelämävalmiuksien kehittämiseen. Muutoksessa ei olisi häviäjiä, sillä se olisi kustannusvaikutuksiltaankin valtiolle positiivinen. On täysin järjetöntä, ettei tätä mahdollisuutta käytetä. Hallitus, nyt järki ideologian edelle!

Niina Hämäläinen
Kokoomusopiskelijoiden vt. puheenjohtaja

Mikko Kanervo
Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen

Ei kaaduta tasa-arvotyössä 60-luvun perhekäsityksiin
Nuori, äänestä alueellesi terapiatakuu!