Hallitus – Pitäkää huolta sivistyksestä!

Suomen koulutusmyönteisimmäksi kutsuttu hallitus on nyt ollut vallassa kolme vuotta ja tiimalasin hiekka valuu alaspäin joka hetki. Ennen eduskuntavaaleja nykyiset hallituspuolueet lupailivat yhteen ääneen koulutuksen kunnianpalautusta ja liputtivat itseään sivistyksen puolestapuhujina. Kokoomusopiskelijat kiittää hallitusta päätöksistä nostaa opintotuen tulorajoja, sekä TKI-leikkausten peruuttamisesta. Hyvistä teoista huolimatta tiedepolitiikan saralla ollaan nähty huolestuttavaa kehityssuuntaa, joka tulee pysäyttää mahdollisimman nopeasti.

Keskustalaisen tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvisen ohjauksessa koulutuksesta on tullut väline muiden kuin sivistyksellisten tavoitteiden täyttämiseen. Koulutuspolitiikan käyttäminen välinearvoisesti alueiden tekohengittämiseen on tuhoisa tie, jonka suunnan tulee kääntyä pikimmiten. Korkeakoulutuksen tarkoitus on tuottaa huippututkimusta, kansainvälisiä osaajia ja innovaatioita, ei toimia aluepoliittisena välineenä.

“Nykyinen hajauttamisen tie on tällä hetkellä kovin hataralla pohjalla hallituksen lisätessä aloituspaikkoja ympäri maan. Halu maakuntien tekohengittämiseen on niin suuri, että hallitus on laiminlyönyt lisäämien koulutusvastuiden rahoittamisen. Tässä tapauksessa ei ole lainkaan yliampuvaa puhua koulutuksen leikkauksesta” toteaa Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Mikko Kanervo.

“Hallituksessa istuu tällä hetkellä useita itseään sivistyspuolueeksi tituleeraavaa puoluetta. Eduskuntavaalien aikaan nykyiset hallituspuolueet lupasivat niin tieteen kunnianpalautusta, kuin suuria tasokorotuksia opintorahaan. Paljon hyvää on tehty ja siitä haluammekin antaa kiitoksen. Ihmetystä aiheuttaa kuitenkin se, miten Kurvisen ajamaa hajauttamispolitiikkaa katsotaan muissa hallituspuolueissa läpi sormien. Sivistyksen puolestapuhujat, laittakaa tälle stoppi!” linjaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Nea Nättinen.

Kokoomusopiskelijat vaatii, että lisätyt koulutusvastuut rahoitetaan valtion varoin täysimääräisesti. Muiden hallituspuolueiden tulee kantaa vastuunsa ja asettaa rajat koulutuksen tuhoisalle uralle. Kokoomusopiskelijat lisäksi peräänkuuluttaa hallitukselta vastuuta koulutuspolitiikassa. Ei nakerreta järjestelmämme perustuksia sellaisten tavoitteiden saavuttamiseksi, joilla ei ole mitään tekemistä koulutuksen tarkoituksen kanssa. Hallituspuolueet, puolustakaa sivistystä loppuun asti!

Nea Nättinen, puheenjohtaja

Mikko Kanervo, varapuheenjohtaja

Kokoomuksen jäsenliitot: Puhutaan, ei vaieta – sota on kriisi myös mielenterveydelle
Kansalliset Ylioppilaat ja Tampereen Kokoomusopiskelijat: Stoppi EU:n yhteisvelkakehitykselle!