Kansalliselle varautumispäivälle on suurempi tarve kuin koskaan

Viimeiset vuodet ovat osoittaneet, miten maailman tilanne voi muuttua hetkessä radikaalisti. Pandemian puhjettua keväällä 2020 ruokakauppojen hyllyt ammottivat tyhjyyttä ja hamstraamisen paniikki oli lähes käsinkosketeltavaa. Jo korona-aikaan pinnalla olleet globaalien kuljetusketjujen haasteet ovat vain syventyneet Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Sotatilanne on herättänyt syvää huolta kansalaisissa ja moni arjessaan pohtii oman kotitaloutensa varautumista kriisitilanteen varalta. Viimeisimpänä olemme saaneet lukea joditablettien menekin huomattavasta kasvusta.

“Nousevissa määrin olleet hybridihyökkäykset pakottavat myös suomalaiset miettimään omaa varautumistaan esimerkiksi tietoyhteyksien häiriöiden tai satunnaisten sähkökatkosten varalta. Paniikin lietsonnalle ei ole tarvetta, mutta on tärkeää että jokainen on tietoinen arjen turvallisuuden kannalta tärkeistä asioista. Avoin tiedonvälitys lisää kansalaisten turvallisuuden tunnetta epävarmassa maailman tilanteessa”,  linjaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Nea Nättinen.

Kesäkuussa Kalajoella Kokoomuksen puoluekokous hyväksyi Kokoomusopiskelijoiden aloitteen kansallisen varautumispäivän käyttöönotosta. Varautumispäivän tarkoituksena olisi lisätä kansalaisten tietoisuutta kriisiajan selviytymisestä ja lisätä täten maan kokonaisturvallisuutta. Kokoomusopiskelijat peräänkuuluttavat aloitteen käyttöönottoa kansalaisten varautumistietoisuuden lisäämiseksi herkässä kansainvälisessä tilanteessa.

“Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja kriisin sattuessa jokaisella kodilla tulee olla kyky selvitä kotonaan 72 tuntia. Varautumisen perusteet ovat yli puolille suomalaisista tuttuja, mutta varautumistarvikkeita kuten ruokaa, taskulamppuja ja ämpäreitä puuttuu edelleen merkittävästä osasta suomalaisia kotitalouksia. Varautumispäivä toisi suomalaisten arkeen vuosittaisen muistutuksen arjen pienten hankintojen tärkeydestä merkittävien häiriö- tai poikkeustilanteiden sattuessa.”, toteaa liittohallituksen jäsen Oskari Heinonen.

Lisätietoa:

Nea Nättinen,  puheenjohtaja
puh. 0409688001

Ylioppilaskirjoituksia ei pidä poistaa!
Norppakuolemat pitää estää!