Norppakuolemat pitää estää!

Kansalaisaloite verkkokalastuksesta Saimaannorpan pesimäalueella hylättiin eilen eduskunnassa äänin 121–34. Saimaannorppa on erittäin uhanalainen hyljelaji, jota elää vapaana luonnossa noin 400 kappaletta. Verkkokalastus on todellinen uhka saimaannorpan lajikannan elvyttämiselle, sillä kalastusverkot aiheuttavat norpille tukehtumiskuolemia. Juuri pari päivää sitten uutisoitiin taas uudesta norppakuolemasta. Kokoomusopiskelijat tyrmää eduskunnan päätöksen ja ihmettelee, miksei päättäjiltä löydy tahtotilaa uhanalaisen lajin kunnianhimoiseen suojeluun.

Eduskunnassa käsiteltiin eilen myös kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirénin ehdotusta koskien verkkokalastuskiellon pidentämistä kesäkuun sijasta heinäkuulle. Kalastuskiellon pidentämisen tarkoituksena olisi estää etenkin kuuttikuolemia. Esitys hylättiin eduskunnan toimesta selvin luvuin. Kokoomusopiskelijat ihmettelevät ja tyrmäävät tämän parlamentaarisen päätöksen.

”Eduskunta ei kyennyt suojelemaan saimaannorppaa edes sen vertaa, että olisi ulottanut nykyisen verkkokalastuskiellon heinäkuun loppuun asti. Merkittävä osa kuuttien verkkokuolemista tapahtuu juuri heinäkuussa. Nyt eduskunta tyytyy vain norppakannan ja kalanpyydyskuolleisuuden kehityksen seuraamiseen ja selvittelyyn. Ongelma on ollut jo pitkään tiedossa. Nyt on tekojen aika”, vaatii Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Santeri Kirkkala.

“Aivan ensiksi haluan lämpimästi kiittää edustaja Siréniä ja eläinoikeuksien määrätietoisesta puolustamisesta ja tärkeän asian nostamisesta taas keskusteluun. Kokoomusopiskelijat jakavat saman huolen ja ovat pettyneitä siihen, että suojelustrategian mukaisia verkkokalastusajan lyhentämistä ei ole saatu kansalliseen lainsäädäntöön. Olimme odottaneet ministeriltä vastuunkantoa uhanalaisen lajin suojelemiseksi, mutta valitettavasti jouduimme pettymään. Tulevalla hallituskaudella saimaannorppien suojelu vaatii kunnianhimoisempia toimia, uhanalaisten lajien puolustaminen vaatii tekoja” päättää Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Nea Nättinen.

Lisätietoa:

Nea Nättinen, puheenjohtaja
puh. 0409688001

Edellinen artikkeli
Kansalliselle varautumispäivälle on suurempi tarve kuin koskaan
Seuraava artikkeli
Keskusta, Perussuomalaiset ja KD – Minun vartaloni ei ole sinun asiasi!