Pekingin olympialaiset diplomaattiseen boikottiin

Kokoomusopiskelijat tuomitsevat jyrkästi tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvisen ja muiden valtiollisten edustajien matkustuksen Pekingin olympialaisiin. Jo vuosia jatkunut uiguurien vainoaminen, vankileireille sulkeminen ja jatkuvat pahoinpitelyt ovat järkyttävä rikos ihmisyyttä vastaan. Emme voi katsoa vierestä jatkuvia ihmisoikeusrikkomuksia, saatika antaa hiljaista hyväksyntää tälle kansanmurhalle.

“Tilanteessa, jossa Kiina toteuttaa järjestelmällistä kansanmurhaa uiguureja vastaan emme millään voi hyväksyä suomalaisten ministerin ja muiden valtaa käyttävien henkilöiden päätöstä matkustaa Pekingiin. Suomalaisille poliitikoille ihmisoikeuksien ja demokratian puolustaminen tulisi olla itseisarvo, mutta nyt nämä periaatteet ollaan valmiita heittämään romukoppaan. Kenenkään, joka ei osallistu kisoihin itse urheilevana tai tämän huolto- ja tukitiimin jäsenenä, ei tulisi matkustaa Pekingiin. Emme halua nähdä suomalaisia vallankäyttäjiä poseeraamassa tässä teatterissa, samaan aikaan kun järjestävä valtio pyyhkii ihmisoikeuksilla lattiaa”, jyrähtää Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Nea Nättinen.

Ihmisoikeus- ja demokratiatilanteen ohella Kokoomusopiskelijat on huolissaan olympialaisten mahdollistamasta Kiinan massiivisesta datankeruusta, joka kohdistuu jokaiseen olympialaisiin matkaavaan edustajaan.

“Olemme erittäin huolissamme Kiinan valvontayhteiskunnan riskeistä esimerkiksi urheilijoiden turvallisuudelle. Jo nyt on suomalaisurheilijoilta on kantautunut huolta omasta tietoturvallisuudestaan sekä oman yksityisyydensuojan vaarantumisesta, kun kaikkia ja kaikkea tarkkaillaan systemaattisesti. Kiinan kaltaiselle autoritääriselle valtiolle ei tule suoda edes mahdollisuutta kerätä toimitsijoista kasapäin tietoa ilman, että tiedämme edes niiden todellisista käyttökohteista”, summaa yksilön oikeuksia omiin tietoihinsa puolustava liittohallituksen jäsen Henri Kontkin.

Suomen tulee aina puolustaa demokratiaa, sivistystä, ihmisoikeuksia ja sananvapautta. Valtiollisten johtohenkilöiden matkustaminen Kiinaan asettaa nämä arvot kyseenalaiseksi, eikä tätä tule katsoa läpi sormien. Kokoomusopiskelijat vaatii, että Suomen tulee Yhdysvaltojen tavoin julistaa diplomaattinen boikotti autoritäärisen Kiinan isännöimiin XXIV talviolympialaisiin.

Nea Nättinen, puheenjohtaja

Henri Kontkin, liittohallituksen jäsen

Tampereen kokoomusopiskelijat: Koronarajoitukset purettava
Kokoomus, luottakaa tieteeseen myös huumepolitiikassa!