Kokoomusopiskelijat: Hallituksen suunnitelmat hakijasuman purusta ovat täysin kestämättömällä pohjalla

Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry. vaatii Suomen hallitusta vetämään takaisin suunnitelmansa massiivisista korkeakoulujen aloituspaikkamäärien lisäämisestä. Hallitus on esittämässä rakennepoliittisen ohjelman perusteella tuhansia lisäpaikkoja korkeakouluihin hakijasuman purkamiseksi. Lisäpaikat tarkoittaisivat vähintään 500 miljoonan euron lisäkustannusta valtiolle.
Kehysriihipäätöksissä on jo tämän hallituskauden aikana esitetty satojen miljoonien leikkauksia demarijohtoisen opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle, jossa koulutuksen ja sivistyksen määrärahat ovat joutuneet ottamaan merkittäviä iskuja. Samaan aikaan opetusministeri Kiurun tärkeimpänä tavoitteena on ollut korkeakoulupaikkojen lisääminen. Selvää on, että kun lisätään opiskelijoiden määrää korkeakouluissa mutta lisäinvestointien sijaan tarjotaan säästöjä, kärsii koulutuksen laatu väistämättä.
“Kyse ei ole mistään muutamasta opiskelijasta, vaan puhumme peräti viidentoista tuhannen aloituspaikan lisäämisestä! Onko Suomella hallituksen mielestä todella varaa heikentää koulutuksensa laatua esitetyllä tavalla?”, kysyy kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja, Daniel Lahti.
Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreimman raportin mukaan vastavalmistuneiden korkeasti koulutettujen työttömyysluvut jatkavat nousuaan. Työttömyys on viime vuodesta kasvanut jopa 24,2%. Kokoomusopiskelijat muistuttavat hallitusta, että Suomi on jo ylittänyt EU-2020 strategian asettamat tavoitteet korkeasti koulutettujen määrästä. On myös muistettava, että määrä ei korvaa laatua. Paremmin allokoidut resurssit niille aloille, joissa koulutustarvetta on ja laadusta tinkimättömyys, ovat avain aitoon kansantaloutta hyödyttävään osaamisen kehittämiseen.
“Vaikuttaa ikävästi siltä, että aloituspaikkojen lisäämisellä pyritään kaunistelemaan tilastoja ja keräämään nopeita voittoja. Koulutuspolitiikkaa ei kuitenkaan saa tehdä pikavoitot mielessä. Tämän tyylinen vastuuton politiikka muuttaa ainoastaan korkeakoulujen hakijasuman vastavalmistuneiden työttömyyssumaksi, siirtäen todellisia ongelmia vain tulevaisuuteen”, toteaa puheenjohtaja Lahti.

Daniel Lahti, puheenjohtaja, 044 7760 773, [email protected]

Kokoomusopiskelijat: Tasa-arvoisen avioliittolain aika on nyt!
Talvikorkeakoulun ohjelma ja käytännön järjestelyt