Kokoomusopiskelijat: Ministeri Guzenina-Richardson kääntää selkänsä nuorille!

Kannanotto 15.8.2012

Kokoomusopiskelijat: Ministeri Guzenina-Richardson kääntää selkänsä nuorille!
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry on tyrmistynyt peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin (sd.) sooloilusta vanhuspalvelulaissa. Peruspalveluministeri marssitti budjettineuvotteluihin Säätytalolle vaatimuksen vanhuspalvelulain henkilömitoituksesta, joka tulisi olla sosiaalidemokraattien ja ministerin mielestä seitsemän hoitajaa kymmentä vanhusta kohden. Samalla, kun kaikki sosiaali- ja terveysministeriön budjettilisäykset kiinnittyisivät tähän, unohtaa hän nuoret täysin.
Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Akseli Hakala tuomitsee ministerin näkemyksen siitä, että hankkeeseen esitetty lisämääräraha 32 miljoonaa euroa edes riittäisi. ”Nykyisellään yhtä vanhusta hoitaa noin 0,6 hoitajaa. Esimerkiksi Kuntaliitto on arvioinut vuonna 2011, että hoitajamitoituksella 0,8 kustannusvaikutukset olisivat 353 miljoonaa euroa. Se on kymmenkertainen summa verrattuna ministerin pyytämään 36 miljoonaan euroon. Ja mistähän ministeri aikoo taikoa Suomeen useita tuhansia uusia lähi- ja sairaanhoitajia alle vuodessa?”, Hakala ihmettelee.
Puhuttaessa pelkästä hoitajamitoituksesta unohdetaan se, että toimintatapoja pitää voida kehittää nykyiselläkin henkilöstömäärällä. Hoiva- ja hoitotyötä voidaan tehdä uutta teknologiaa soveltaen nykyistä tehokkaammin ja paremmin. ”Juuri tästä on palvelurakenneuudistuksessa kyse. Tärkein asia ei ole, kuinka monta työntekijää on työtä tekemässä, vaan se, miten työtä tehdään”, Hakala muistuttaa.
Huolestuttavinta ministeri Guzenina-Richardsonin esityksessä ei kuitenkaan ole läpinäkyvä kuntavaalien imagohyödyn tavoittelu, vaan nuorien unohtaminen. Myös Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Teemu Myllärinen on huolissaan nuorten asemasta. ”Saamme päivittäin lukea tutkimustietoa nuorten syrjäytymisen ja mielenterveysongelmien lisääntymisestä. Jos nyt sidomme sosiaali- ja terveysministeriön budjettilisäykset vuosiksi vanhusten hoitajien lisäämiseen, sivuuttaa ministeri nuoret täysin. Vanhuspalvelut ovat tärkeitä, mutta aikooko ministeri maksattaa vaalikampanjansa tulevien sukupolvien hyvinvoinnin ja jaksamisen kustannuksella?”, Myllärinen kysyy.
”Ministeri Guzenina-Richardsonin ja SDP:n tulisi siirtää katseensa syksyn äänestäjien kalastelusta tärkeimpään eli itse palveluihin. Voidakseen paremmin, Suomi tarvitsee kotihoidon palveluiden, etsivän nuorisotyön ja mielenterveyspalveluiden laadun ja tehokkuuden parantamista. Peruspalveluministerin työnkuvaan kuuluu kaikista huolehtiminen, ei pelkästään omista äänestäjistään”, Myllärinen lopettaa.
Helsingissä 15.8.2012
Akseli Hakala
Teemu Myllärinen
varapuheenjohtaja