Kokoomusopiskelijat tyytyväisiä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiötä (YTHS) koskeviin linjauksiin

Hallitus esittää sosiaali- ja terveyspalveluiden valinnanvapautta koskevissa linjauksissaan, että kaikkien korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto toteuttaisiin jatkossa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) kautta. YTHS toimisi sekä yliopisto- että ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon valtakunnallisena ja lakisääteisenä toimijana, joka järjestää ja tuottaa korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon palvelut. Osa opiskeluterveydenhuollon rahoituksesta kerättäisiin jatkossakin opiskelijoiden terveydenhoitomaksulla.
“YTHS:n palveluiden laajentaminen ammattikorkeakouluopiskelijoille on tärkeä ja kaivattu uudistus, joka toisi korkeakouluopiskelijat vihdoinkin yhdenvertaiseen asemaan. Jatkossa kaikkien korkeakouluopiskelijoiden käytettävissä olisi samat laadukkaat ja saavutettavat opiskeluterveydenhuollon palvelut. Palveluiden laajentaminen AMK-opiskelijoille myös vahvistaisi entisestään YTHS:n roolia opiskeluterveydenhuollon asiantuntijana ja ensisijaisena palveluntuottajana”, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Marianna Kupias iloitsee.
Ehdotuksessa YTHS toimisi valinnanvapauden ulkopuolella ja tarjoaisi korkeakouluopiskelijoille perusterveydenhuollon ja laajennetun perustason tietyt palvelut, kuten suun terveydenhuollon sekä gynekologi- ja mielenterveyspalvelut. Korkeakouluopiskelijat valitsivat lisäksi suorana valintana perustason palvelujen tuottajan kuten muutkin palveluiden käyttäjät. Kokoomusopiskelijat pitää ehdotusta hyvänä, sillä se tarjoaisi myös opiskelijoille mahdollisuuden valita toisen palveluiden tuottajan.
Kokoomusopiskelijat kiittää YTHS:n puolustajia, erityisesti Kokoomuksen neuvottelijoita opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosta ja sisäministeri Paula Risikkoa, jotka pitivät neuvotteluissa esillä YTHS:n tärkeää roolia opiskelijoille ja edistivät ratkaisevasti YTHS:n erillisratkaisun toteutumista.
Marianna Kupias

Kokoomusopiskelijat: Työryhmän esitykset korkeakoulujen valintamenettelyjen uudistamisesta oikeansuuntaisia
Kokoomusnuorten ja kokoomusopiskelijoiden Kuntaosaajat -kiertue