Kokoomusopiskelijat: Yliopiston pääsykokeita muutettava, ei poistettava

KANNANOTTO
26.2.2010

Kokoomusopiskelijat tyrmäävät korkeakouluopintojen remonttia valmistelevan työryhmän puheenjohtajan esityksen poistaa tulevaisuudessa yliopistojen pääsykokeet. Kokoomusopiskelijoiden mielestä yliopistojen pääsykokeita pitää tulevaisuudessa kehittää siten, että ne mittaavat alalle soveltuvutta sisälukutaidon sijaan. Ylioppilaskirjoituksia voitaisiin nykyistä paremmin hyödyntää yliopistoihin pyrkiessä, mutta ylioppilastodistus ei kerro opiskelijan alalle soveltuvuudesta tai alakohtaisista valmiuksista samalla tavalla kuin pääsykoe parhaimmillaan.
”Pääsykokeiden poistaminen johtaa pahimmillaan siihen, että yliopistoon eivät enää valikoidu lahjakkaimmat ja kyvykkäimmät opiskelijat,” muistuttaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Jenny Nyman.
Kokoomusopiskelijat uskovat, että soveltuvuutta mittaavat pääsykokeet vähentäisivät turhia välivuosia, sillä alalle soveltuvuus voitaisiin todeta nykyistä aiemmin. Opiskelijat voisivat nykyistä nopeammin myös tunnistaa omat vahvuutensa ja useaan kertaan samalle alalle pyrkivien määrää voitaisiin näin ollen vähentää.
Puheenjohtaja Jenny Nyman

Kokoomusopiskelijat: töihin jäävien opiskelijoiden lukukausimaksut palautettava verohelpotuksin
Kokoomusopiskelijat vaativat tasa-arvoa työmarkkinoille