Saako opiskelija vaikuttaa ilman lyttäystä, vihreät ja vasemmistoliitto?

Viimeaikainen keskustelu Turun yliopiston läheisyydessä sijaitsevan rehevöityneen puistoalueen kohtalosta on saanut kummalliset mittasuhteet.
Paikalliset opiskelijat kiistelevät tällä hetkellä siitä, tulisiko alue pitää ennallaan vai muuttaa esimerkiksi parkkipaikoiksi. Turun yliopistossa opiskeleva, Turun kokoomusopiskelijoiden puheenjohtajana toimiva Roope Ruohonen on ollut mukana keskustelemassa oman opinahjonsa asioiden hoidosta. Lähtökohtana Ruohosella on, että kyseinen alue on erittäin pahasti rehevöitynyt ja se on kasvanut täyteen ns. ”paskaheinää”, minkä vuoksi alue tulisi ottaa hyödyllisemmin käyttöön. Kannanotto on vastaus nk. puistoprotestille, jonka toiset paikalliset opiskelijat olivat järjestäneet.
En ota itse kantaa maapläntin kohtaloon, enkä opiskelijoiden keskustelun sisältöön, koska en asiaa niin syvällisesti tunne. Jos keskustellaan Jyväskylän kävelykadusta tai Hippos 2020 -hankkeesta, annan mielelläni oman näkemyksen näihin asioihin. Se, mitä en kuitenkaan voi millään käsittää, on aktiivisen, oman alueensa asioihin vaikuttavan opiskelijan kohtaama, pahansuopainen lällättely, johon on osallistunut useita toimijoita, joille kyseinen asia ei millään tavalla edes kuulu.
Kaiken aloitti twitterissä Juho Pylvänäinen, joka kommentoi Ruohosen avausta seuraavasti:

”Kokoomusopiskelijoiden kylmyydestä kertoo tämä. Totaalinen ymmärtämättömyys luonnon merkityksestä yhdistettynä siihen, että kaikesta pitää repiä rahaa johtaa siihen, että nää toopet tekee itsestään meemin.”

Ruohosta kylmäksi toopeksi kutsuva retoriikka jatkuu, kun entinen vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja Pekka Rantala kommentoi yksinkertaisesti ”Toope Roope”. Rantala pyysi kommenttiaan myöhemmin anteeksi ja poisti kommenttinsa.
Henkilökohtaisesti suurinta ihmetystä kuitenkin aiheutti se, että tähän jo ala-arvoiseksi kääntyneeseen keskusteluun vastaa tamperelainen kansanedustaja Iiris Suomela

Tältäkö näyttää nuoren, liberaalin ja oikeistolaisen opiskelijaliikkeen ilmastopolitiikka?”

Suomela itse piti kommenttinsa asiallisena ja argumentoi asiallisesti itse asiasta, mutta ottamalla osaa keskusteluun ja komppaamalla ketjun sanomaa, hän jakoi tätä ala-arvoista keskustelua tuhansille seuraajilleen.
Tätä henkilöivää ja pahansuopaa retoriikkaa vilisevää keskustelua en toivoisi nostettavan opiskelijaliikkeestä nousseen kansanedustajan toimesta. Kyseessä on ylioppilaskuntapolitiikka. Kyseessä on paikallisesta alueesta käytävä, opiskelijoiden välinen keskustelu, jossa eri näkemyksillä olevat ihmiset haluavat vaikuttaa alueensa asioihin.
Vihreät ja myös kansanedustaja Suomela on peräänkuuluttanut nuorten ja opiskelijoiden mahdollisuutta vaikuttaa. Jokaisen tulisi pystyä kertomaan omista mielipiteistään ja keskustelemaan itselle tärkeistä asioista. Toivoisin näkeväni kansanedustajan arvovallalla suurempaa harkintakykyä kuin osallistua Roope on Toope -keskusteluihin.
Olen tyytyväinen liittomme toimintaan. Meillä jokainen jäsen ja toimija saa ilmaista oman näkemyksensä ilman, että häntä haukutaan tai lytätään. Me toimimme alustana jokaiselle toimijallemme: jos heillä on sanottavaa esimerkiksi oman korkeakoulunsa tai oppilaitoksensa asiasta, liitto tarjoaa kanavan tähän. Haluan omalta osaltani todeta jokaiselle, joka haluaa vaikuttaa ja ilmaista mielipiteitään julkisesti: huolimatta nykyisestä erittäin toksisesta poliittisesta keskustelukulttuurista, kokoomusopiskelijat tulee vastaisuudessakin auttamaan, rohkaisemaan ja tukemaan jokaista jäsentämme, jotta heidän oma ääni saadaan kuuluviin. Älkää koskaan antako tällaisen henkilöön hyökkäävän keskustelutavan häiritä, vaan uskaltakaa rohkeasti kertoa oma näkemyksenne myös jatkossakin.

Eelis Loikkanen

Kirjoittaja on kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen ja jyväskyläläinen opiskelija

Kokoomus- ja Vasemmisto-opiskelijat: Hongkong tarvitsee kaiken tuen!
Kokoomusopiskelijat: Korkeakouluille vetelä kädenpuristus – hallituksen koulutuspetos