Lukeeko hallitus omista päätöksistään nykyään Twitteristä?

Marinin hallitus on taas kunnostautunut omien päätöstensä haukkumisessa ja hallituspuolueiden edustajat ovat tänään vuoron perään päivitelleet, kuinka heidän puolueensa vastustavat nyt esitettyjä kulttuuriin kohdistuvia leikkaussuunnitelmia. On kysyttävä: Lukiko hallitus omista leikkaussuunnitelmistaan vasta Twitterissä?

Omien päätösten haukkuminen ei ole hallitukselle harvinainen tapa toimia, vaan lyhyen ajan sisään samoin on käynyt esimerkiksi tieteeseen sekä poliisiin kohdistuvien leikkaussuunnitelmien kohdalla. Kun sosiaalisessa mediassa nousee äläkkä, alkavat hallituspuolueet vuorotellen pestä käsiään yhteisistä päätöksistä.

Kuka tätä maata johtaa? Suuttuneet kansalaiset, se joka pitää eniten ääntä Twitterissä vai oppositiopuolue Kokoomus, joka vaati määrätietoisesti hallitusta perumaan erityisesti poliisiin ja tieteeseen kohdistuvat leikkaussuunnitelmat? Vaikka oppositiossa muodollista valtaa on tuskin nimeksikään, tuntuu päätöksenteko siirtyneen ristiriitaisen hallituksen pöydältä kokoomuksen syliin.

Kokoomus on onnistunut hienosti vaikuttamaan hallituksen toimintaan. Tämä kertoo toki hyvää puolueestamme, mutta antaa myös erittäin pelottavan kuvan Suomen hallituksen toimintakyvystä ja alttiudesta ulkopuoliselle vaikuttamiselle. Mitä jos vaikuttajana ei olisikaan koko Suomen etua ajava kokoomus-puolue vaan jotkin pahantahtoiset voimat

Me sanomme nyt suoraan, tämä hallituksen soutaminen ja huopaaminen omien päätösten suhteen on arvoton näytelmä, joka rapauttaa päätöksentekojärjestelmän uskottavuutta pikavoittojen toivossa. Ei voi olla niin, että suljettujen ovien takana suut pysyvät supussa kun päätöksiä tehdään, mutta julkisuudessa yhteisistä päätöksistä tehdään kilpaa pesäeroa oman kilven kiillotuksen nimissä. Hallitus, ymmärtäkää asemanne vaatima vastuu ja arvo!

Niina Hämäläinen
Kokoomusopiskelijoiden vt. puheenjohtaja

Mikko Kanervo
Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen