Opintolainahyvitys harvaan asutuille alueille on susi syntyessään

Suomi ei pärjää tulevaisuudessa, ellei meillä ole laadukasta koulutusjärjestelmää ja korkeakoulutusta. Tiede- ja kulttuuriminsteri Kurvinen kertoi selvittävänsä tällä vaalikaudella käyttöön otettavaa opintolainahyvitystä harvaan asutuille alueille. Esityksessä harvaan asutulle alueelle muuttava korkeakoulusta valmistunut saisi opintolainansa anteeksi osittain tai kokonaan. Kokoomusopiskelijat eivät kannata tällaista aluepolitiikan ehdoilla tehtävää koulutuspolitiikkaa.

”Laadukas koulutuspolitiikka pyrkii tuottamaan mahdollisimman paljon osaajia sekä edistämään tiedettä ja tutkimusta. Koulutuspolitiikkaa on liian tärkeää Suomelle, jotta sitä voisi käyttää aluepoliittisten intohimojen saavuttamiseen. Ministerin aloittama esiselvitys lähestyy koulutusjärjestelmää väärästä suunnasta.” Linjaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Jeremias Nurmela.

”Jos alueiden elinvoimaa haluaa parantaa, on siihen olemassa vähemmän haitallisia tapoja kuin korkeakoulutuksen virittäminen palvelemaan aluepolitiikkaa. Koulutuksen resurssit ovat aina rajalliset. Nämäkin varat voitaisiin käyttää hallituspuolueiden vaalien alla lupaamaan koulutuksen kunnianpalautukseen tai opintorahan liian matalien tulorajojen korottamiseen” Päättää Nurmela.

Jeremias Nurmela, puheenjohtaja

Jeremias Nurmela: En hae jatkokautta Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtajana