Poliisin määrärahan leikkaus olisi myrkkyä Suomen turvallisuudelle

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen perusteella poliisin määräraha uhkaa jäädä yli 35 miljoonaa alijäämäiseksi mikäli muutoksia budjettiin ei tehdä syyskuun budjettineuvotteluissa.

“Suomessa poliisien määrä asukasta kohden on yksi pienemmistä koko Euroopassa, vain 150 poliisia 100 000 henkilöä kohden. Samaan aikaan turvattomuuden tunne on lisääntynyt ja varsinkin tulevaisuus nähdään eritoten nuorten parissa yhä turvattomammaksi. Leikkaukset rahoitukseen tälläisessä tilanteessa ovat myrkkyä turvallisen yhteiskunnan toteutumiselle”, toteaa liittohallituksen jäsen Mikko Kanervo.

Poliisien määrän nostaminen on kirjattu hallitusohjelmaan. Vielä keväällä julkaistavan sisäisen turvallisuusselvityksen yhteydessä sisäministeri Ohisalo vakuutti, että poliisilaitos saa tarvitsemansa lisäresurssit ja että poliisien määrän nostaminen onnistuu. Toteutuessaan budjettileikkaus tarkoittaisi näiden lupausten pettämistä.

“Toimiva poliisilaitos on turvallisen ja luotettavan yhteiskunnan kulmakivi. Poliisien määrärahojen leikkaus on käsittämätöntä tilanteessa, jossa kaikkia rikoksia ei pystytä resurssipulan takia tutkimaan ja jossa iso osa hälytystehtävistä jää suorittamatta resurssipulan takia. Kun turvattomuuden tunne on samaan aikaan ollut vakaassa nousussa, on yhtälö täysin kestämätön”, toteaa liittohallituksen jäsen Viivi Pajasmaa.

Lisätietoja:

Mikko Kanervo, liittohallituksen jäsen

Viivi Pajasmaa, liittohallituksen jäsen

Edellinen artikkeli
Hallituksen leikkaukset tieteeseen ja tutkimukseen on tyrmättävä
Seuraava artikkeli
Vasemmistolainen utopia ajaa suomalaisen hyvinvointivaltion alas