Suomen ”ilmastomyönteisin” hallitus – olisiko vihdoin ilmastopäätösten aika?

Suomen ”ilmastomyönteisin hallitus” – olisiko vihdoin ilmastopäätösten aika?

Syksyn budjettineuvottelut lähestyvät. Lähiaikoina saamme kuulla kauniita sanoja Suomen ilmastojohtajuudesta ja siitä miten maailma on tänä syksynä jälleen pelastettu! Kuulostaa tutulta, eikös? Onneksi viime kevään neuvottelun tulokset ovat vielä tuoreessa muistissa. Kyllä turvetta tukea pitää! Hallituksen kyky tehdä tarpeellisia päätöksiä mitataan nyt. Tulosvastuu ei olisi pahitteeksi tässäkään asiassa.

Kansainvälisen ilmastopaneelin raportti on karua luettavaa. Sieltä et löydä kauniita sanoja tai katteettomia lupauksia.

Mitä hallitukselta sitten pitää odottaa? Nyt alkavat syksyn budjettineuvottelut täytyy rakentaa kestävän kasvun pohjalle. Listalla tulee olla liikenteen sähköistämisen siirtymä, uusiutuvien energialähteiden lisäys sekä Suomen roolin vahvistaminen kansainvälisissä ilmastopolitiikkaa vauhdittavissa verkostoissa.

Tiukka vääntö on siten tulossa. Ilmastopoliittiseen pannukakkuun ei ole varaa. Tulevaisuutemme turvaamisen on oltava tänä syksynä halpaa populismia vahvempi.

Päätökset ovat vaikeita ja tulevat vaikuttamaan meidän jokaisen arkeen. Muutos tulee, halusimme sitä tai emme. Kysymys kuuluu: onko hallituksella rohkeutta?

Roope Tukia, liittohallituksen jäsen

KIRKKO JA VALTIO ON EROTETTAVA TOISISTAAN!
Hallitus, nostakaa opiskelijoiden tulorajat pysyvästi budjettiriihessä!