Suomen on tehtävä enemmän – Energiakauppa Venäjän kanssa lopetettava välittömästi!

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nyt jatkunut lähes kahden kuukauden ajan. Raakalaismaiset teot ja sotarikokset ovat kasvaneet kiihtyvällä tahdilla, eikä Venäjä anna armoa kenellekään. Lapsia tapetaan, naisia raiskataan ja viattomien uhrien määrä kasvaa hetki hetkeltä. Miljoonat ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa ja pakenemaan kotimaastaan.

EU ja muut länsimaat ovat yhdessä rintamassa asettaneet pakotteita, mutta energiasektorilla meno on Kokoomusopiskelijoiden mukaan edelleenkin turhan hampaatonta. EU on aivan liian riippuvainen venäläisestä energiasta ja tilanne on vain pahentunut Saksan päätettyä ydinvoimasta luopumisesta. Näin ei voida jatkaa.

“Energiakauppa Venäjän kanssa tulee lopettaa välittömästi. Niin kauan kun ostamme maakaasua, kivihiiltä ja öljyä itärajan yli, rahoitamme Venäjän toteuttamaa kansanmurhaa. Jokainen sentti, minkä käytämme venäläiseen energiaan, on tahrattu viattomien uhrien verellä. Tämän täytyy loppua välittömästi” jyrähtää Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Nea Nättinen.

On selvää, että energiakaupan päättyminen tulee nostamaan entisestään jo valmiiksi korkeita hintoja. Nousun vaikutuksia voidaan kuitenkin kompensoida monin keinoin ja Suomella on kaikki mahdollisuudet toteuttaa energiantuonti sosiaalisesti kestävällä tavalla.  Irtaantuminen venäläisestä tuontienergiasta on myös Suomelle mahdollisuus edistää vihreää siirtymää, kun fossiilista energiaa korvataan uusiutuvalla ja vähäpäästöisellä energialla. Esimerkiksi ydinvoimaloiden ja muiden päästöttömien energiamuotojen lupaprosesseja tulee nopeuttaa ja sähkön siirtoyhteyksiä EU:ssa on  parannettava. Rahan virtaaminen kansanmurhaa toteuttavaan valtioon on yksinkertaisesti pysäytettävä.

”Kaiken tämän lisäksi kyse on myös oman maamme turvallisuudesta ja huoltovarmuudesta. Energia on valtaa, eikä sitä tule suoda maalle, joka ei kunnioita toisten valtioiden suvereniteettia, saatika ihmisten oikeutta elämään”, päättää Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Santeri Kirkkala.

Lisätietoja:

Nea Nättinen, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja

Santeri Kirkkala, Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja

Edellinen artikkeli
Kansalliset Ylioppilaat ja Tampereen Kokoomusopiskelijat: Stoppi EU:n yhteisvelkakehitykselle!
Seuraava artikkeli
Kokoomuksen jäsenliittojen puheenjohtajat: Kannustamme Elina Valtosta lähtemään ehdolle puolueen varapuheenjohtajakisaan