Ahvenanmaa pitää voida aseistaa

Turvallisuustilanne Euroopassa on kiristynyt entisestään. Ukrainan uhkaavan rajatilanteen ja Venäjän turvatakuuvaatimuksien lisäksi Venäjä on lisännyt sotilaallista läsnäoloaan myös Itämerellä. Itämerellä kerrotaan havaitun tavallista enemmän venäläisiä maihinnousualuksia. Vastauksena kiristyneeseen tilanteeseen Ruotsi on ryhtynyt toimenpiteisiin ja tuonut merkittävän määrän joukkojaan Gotlannin saarelle. Ahvenanmaan demilitarisoidun aseman vuoksi Suomella ei ole kuitenkaan mahdollisuutta vastaavanlaisiin toimenpiteisiin. Ahvenanmaan demilitarisoitu asema synnyttää Suomen puolustukseen suuren valtatyhjiön, joka tulee purkaa välittömästi.

Kokoomusopiskelijoiden mukaan Suomen tulee välittömästi ryhtyä toimiin Ahvenanmaan demilitarisoinnin purkamiseksi. Demilitarisointi perustuu Pariisin rauhansopimukseen (1947), josta Suomi voi irtaantua yksipuolisella ilmoituksella. Tällöin Ahvenanmaata voitaisiin jälleen puolustaa kuten muutakin Suomea. Tämä puolustuspoliittinen uudistus myös nostaisi myös ahvenanmaalaisten turvallisuuden tunnetta. Asukkaat voisivat luottaa siihen, että saarta puolustetaan hädän hetkellä, eikä sitä luovuteta vieraan vallan käsiin taistelutta.

“Viimeistään viime kuukausien turvallisuuspoliittisen tilanteen muutosten johdosta on selvää, että Ahvenanmaan demilitarisointi on purettava välittömästi. Suomella ei ole varaa ottaa riskejä turvallisuutensa suhteen. Meillä on geopoliittisen sijaintimme takia suuri vastuu koko Itämeren alueen turvallisuudesta. Mikäli emme kanna vastuuta saatamme koko alueen vaaraan. Tehdään siis vastuullinen teko ja luovutaan demilitarisoinnista!”, jyrähtää Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Mikko Kanervo.

Ahvenanmaa on strategiselta sijainniltaan hyvin merkittävä koko Itämeren alueen turvallisuuden kannalta. Se, joka hallitsee saarta, hallitsee myös Pohjanlahden ja Suomenlahden meri- ja ilma-alueita. Demilitarisoinnin takia saarta on käytännössä mahdotonta puolustaa. Ahvenanmaan puolustuskyvyttömyys luo Itämerelle valtatyhjiön ja valtatyhjiöillä on tapana täyttyä. Mikäli Itämerellä syntyisi konflikti, Ahvenanmaa ei keskeisen sijaintinsa vuoksi jäisi sen ulkopuolelle. Aluetta on kaiken lisäksi hyvin vaikeaa vallata takaisin, mikäli vieras valta ottaa sen haltuunsa. Kokoomusopiskelijoiden mukaan demilitarisoinnin ylläpitäminen on Suomelta hyvin vastuutonta turvallisuuspolitiikkaa.

“Ahvenanmaan demilitarisointi sotii myös sitä elintärkeää perusperiaatetta vastaan, jonka mukaan koko Suomea puolustetaan. Nyt se on käytännössä tarjottimella sille, joka saarelle ensimmäisenä ehtii. Sodankäynti on muuttunut ja tällä hetkellä Ahvenanmaa on mahdollista miehittää hybridioperaation yhteydessä laukaustakaan ampumatta – edes varsinaisesti sotaa julistamatta. Emmehän me voi antaa sellaisen tapahtua – sehän on täysin moraalitonta!”, toteaa Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Santeri Kirkkala.

Mikko Kanervo, varapuheenjohtaja

Santeri Kirkkala, varapuheenjohtaja