Kokoomusopiskelijat: Pienyrittäjien arvonlisävelvollisuuden alaraja nostettava 50 000 euroon!

Kokoomuksen Opiskelijaliitto – Tuhatkunta vaatii erityisesti valtiovarainministeri Jutta Urpilaiselta toimia pienyrittäjyyden edistämiseksi. Suomessa eläköityy lähivuosina 70 000 yrittäjää. Tämä tarkoittaa Suomen Yrittäjien mukaan yhteensä 200 000 työpaikan menetystä.

”Ihmettelyn on loputtava ja hallituksen on ryhdyttävä pikaisiin toimiin, sillä tarvitsemme nopeasti paljon nuoria yrittäjiä korvaamaan tämän poistuman”, vaatii Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja, Daniel Lahti.

Kokoomusopiskelijat vaativat, että pienyrittäjien arvonlisävelvollisuuden alaraja nostettaisiin 50 000 euroon. Kokoomusopiskelijoiden mielestä on syytä selvittää avoimesti verohyödyn tuomat säästöt kansantaloudelle. Hyödyt toteutuisivat niin taloudellisen toimeliaisuuden elpymisen kuin hallinnollisten kulujen pienenemisen kautta.

Kokoomusopiskelijat osoittavat erityistä huolta korkeakouluopiskelijoiden yrittäjyysaktiivisuudesta, jonka kasvattaminen vaatii useita toimenpiteitä sekä korkeakouluilta että valtiolta. Innovaatioiden ja uusien työllistävien yrityksien tulisi kasvaa juuri korkeakouluissa. Kokoomusopiskelijoiden mielestä yrittäjyyden kokeilusta on kuitenkin tehty turhan raskasta siihen liittyvän byrokratian vuoksi.

”Helpottamalla liikkuvuutta opiskelijan ja yrittäjän statuksen välillä, esimerkiksi oikeudella kerran vuodessa ilmoittaa, että toimiiko nuori yrittäjänä vai onko opiskelija, olisi mahdollista parantaa selkeästi nuorten yrittäjien taloudellista turvaa”, lisää puheenjohtaja Lahti.

Nykypäivän opiskelijat ovat tulevaisuuden työntekijöitä, mutta Suomi tarvitsee myös tulevaisuuden yrittäjiä entistä monipuolisemmilta aloilta. Kaikilla korkeakoulualoilla yrittäjyyden tulisi olla jatkossa uravaihtoehto. Hyvinvointiyhteiskuntaa ei huomenna ole, ellei yrittäjyys, itsensä ja toisten työllistäminen ole tulevaisuudessa kannattavampaa.

”Viime vuosina uudet työpaikat ovat syntyneet pääsääntöisesti pk-sektorille suuryritysten vähentäessä väkeään. Ainoastaan tekemällä pk-yritysten toimintaedellytyksistä kannattavia alusta lähtien, voimme luoda työtä ja kasvua, jolla vältämme nykyisen kestävyysvajeen pahenemisen entisestään”, summaa Lahti.

Daniel Lahti, puheenjohtaja, 044 7760 773,[email protected]

Lauri Koponen, varapuheenjohtaja, 040 5233 563, [email protected]

Oletko kiinnostunut Talvikorkeakoulun järjestämisestä 29.-30.3.2014? Haku on auki nyt!
Kokoomusopiskelijat: Tasa-arvoisen avioliittolain aika on nyt!