Boomerin euro on nuoren 50 senttiä – työeläkejärjestelmän pyramidihuijaukselle stoppi

Suomalainen työeläkejärjestelmä perustuu ajatukselle, jossa jokainen sukupolvi maksaa työeläkemaksuja ja hyötyy järjestelmästä myöhemmin. Järjestelmä toimii käytännössä niin kauan, kun maksajien määrä on suurempi kuin maksunsaajien. Alati ikääntyvä väestö ja laskeva syntyvyys asettavat suomalaisen eläkejärjestelmän haastavaan tilanteeseen, joka vaatii toimia.

Eläkerahaston potin kasvattajien määrä on laskenut jo usean vuosikymmenen ajan. Tilannetta on yritetty sopeuttaa muun muassa eläkeiän nostamisella ja eläkemaksujen korottamisella. Eläkemaksujen korottamisessa lasku valuu suoraan työnantajille ja palkansaajille ja nostaa työn hintaa. Tänään parikymppinen pääsee eläkkeelle noin 69-vuotiaana. Työeläkejärjestelmä nykyisellään onkin paitsi täysin kestämätön, niin myös sukupolvien välillä epätasa-arvoinen sen syrjiessä nuorempia sukupolvia. Ikuiseen syntyvyyden kasvuun perustuva malli on ongelmissa, kun rahoittajien määrä laskee vuosittain. Tämä summattuna jatkuvaan eliniän odotteen kasvuun tekee yhtälöstä mahdottoman.

”Nyt on aika avata silmät ja korjata työeläkejärjestelmän valuviat, jotka rapauttavat nuorten ikäluokkien uskon oikeudenmukaisesta sukupolvisopimuksesta. Nuori tietoduunari maksaa palkastaan neljänneksen työeläkemaksuja ja saa vastineeksi kädenpuristuksen sekä tyhjän lupauksen valoisasta tulevaisuudesta. Anteeksiantamatonta kerrassaan”, murisee Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Tomas Kurenniemi.

Eläketurvakeskuksen vuonna 2022 julkaisemissa laskelmissa eläkkeiden pitkän aikavälin rahoitusnäkymät ovat parantuneet vuoden 2019 vastaavista, pitkälti hyvien sijoitustuottojen kautta. Parantunut tilanne ei kuitenkaan poista kokonaan heikkenevän huoltosuhteen aiheuttamaa riskiä. Antti Rinteen taannoin julistamat synnytystalkootkaan eivät juurikaan ottaneet tuulta alleen syntyvyyden nostamiseksi. Kokoomusopiskelijat pitää pöyristyttävänä, että eläkejärjestelmän ongelmat ovat olleet vuosikausia tiedossa, mutta puheet ja teot ovat jääneet sangen vähäisiksi.

“Nykynuorten ja tulevien sukupolvien eläkemaksutaakka uhkaa nousta kohtuuttomalle tasolle. Eläkkeiden riittävyys ja rahoituspohjan kestävyys aiheuttavat huolta ja heikentävät etenkin nuorten uskoa tulevaan. Onkin täysin käsittämätöntä, että eläkejärjestelmäpommi jatkaa tikittämistään ja keskustelu asian tiimoilta on liki olematonta. Nuoret kaipaavat toivoa tulevaisuuteen, eivät vappusatasia”, ärähtää Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Mikko Nieminen.

Lisätietoja:

Tomas Kurenniemi, liittohallituksen jäsen

Mikko Nieminen, liittohallituksen jäsen

Edellinen artikkeli
Talvikorkeakoulu 2023
Seuraava artikkeli
Lämmintä kättä yli miljardin edestä