SONK, KOL ja Tuhatkunta: Lukukausimaksut eivät ole vaihtoehto

Sosialidemokraattiset Opiskelijat, Keskustan Opiskelijaliitto ja Kokoomuksen opiskelijaliitto tyrmäävät Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen esityksen lukukausimaksujen ulottamisesta koskemaan myös suomalaisia opiskelijoita. Lukukausimaksut iskisivät nimenomaan taloudellisesti heikoimmista lähtökohdista tuleviin opiskelijoihin.
“Pahimmillaan Etlan ehdotus johtaa syvempään eriarvoistumiseen ja vielä nykyistä pahempaan koulutuksen periytymiseen. Etlan perustelut sille, miten lukukausimaksut parantavat sosiaalista liikkuvuutta, ovat heikolla pohjalla”, sanovat KOL:n puheenjohtaja Arttu Karila, SONKin puheenjohtaja Jesse Jääskeläinen ja Kokoomuksen opiskelijaliiton puheenjohtaja Marianna Kupias.
Etlan esitys ei tuo mitään uutta suomalaiseen keskusteluun korkeakoulutuksen kehittämisestä. Sen toteutuminen ainoastaan vaikeuttaisi suomalaisten koulutusasteen nostamista.
“Nyt tarvitaan uusia esityksiä siitä, miten yhä useampi nuori saataisiin taustastaan riippumatta korkeakoulutuksen piiriin. Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ei tule etsiä lyhytnäköisiä ratkaisuja ja luoda uusia esteitä korkeakoulutukseen hakeutuville”, Karila, Jääskeläinen ja Kupias jatkavat.
Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta, puheenjohtaja Marianna Kupias, p 044 239 90 29, [email protected]
Keskustan Opiskelijaliitto (KOL) ry, puheenjohtaja Arttu Karila, p. 050 3897260, [email protected]
Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry, puheenjohtaja Jesse Jääskeläinen, p. 0451129299

Oikeistofeministin oppikirja osa 3: Nainen – Älä alistu maskuliinisen vastakohdaksi