Kokoomusopiskelijat: Rinne hakee budjettiesityksessään pikavoittoja tulevien sukupolvien kustannuksella

Kokoomusopiskelijat moittivat valtiovarainministeri Antti Rinteen budjettiehdotuksen lisäleikkausten kohdistamista Suomen tulevaisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin, koulutukseen, tutkimukseen ja kehitykseen.

Kokoomusopiskelijoiden mielestä SDP hakee Rinteen johdolla jälleen lyhytnäköisesti pikavoittoja tulevien sukupolvien kustannuksella. Uudet lisämäärärahat osoitetaan vaalikannatuksen ostamiseen lupailemalla eläkeläisille lisäetuja ja osoittamalla lisää työpaikkoja julkiselle sektorille luomalla TE-toimistoille merkittävästi henkilötyövuosia.

Toivottavasti valtiovarainministeri ei kuitenkaan luule, että työpaikat luodaan TE-toimistoissa eikä hyvinvoivissa ja innovatiivisissa yrityksissä. On vaikea ymmärtää näitä säästöjä, jotka kohdennetaan Tekesin kautta tutkimus-, kehitys- ja innovaatioavustuksien valtuuksiin. Vuoteen 2014 nähden näitä määrärahoja leikataan yhteensä 70 miljoonaa euroa, mihin Rinne on esityksessään vielä lisännyt leikkauksia 30 miljoonalla eurolla.

Hallitusohjelmassa sovittiin, että budjettikehysten niin sanotusta jakamattomasta varauksesta kohdistetaan yliopistoille lisärahoitusta. Rinteen ehdotuksessa tämä on tarkentunut 10 miljoonan euron lisäykseksi, joka vaikuttaa kertaluontoisesti vain ensi vuoden menoihin. Sen sijaan Rinteen budjettiin ujuttamat yliopistojen lisäleikkaukset ovat pysyviä yliopistojen toimintaan kohdistuvia menoja. Tämä kehityssuunta on anteeksiantamatonta, ottaen huomioon, että jo kehyksissä on sovittu leikkauksista korkeakoulutuksen rahoitukseen.

“Tällä hetkellä Rinne tarjoaa yliopistoille kohtalaista bonusta, mutta samalla pysyvää palkanalennusta. Eipä kuulosta minun korvaani kovinkaan hyvältä diililtä”, toteaa kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja, Daniel Lahti.

Tämän lisäksi korkeakoulurahoituksen indeksejä ei saa nähdä rahoitusta lisäävänä, vaan nykytoimintaa turvaavana rahana. Niiden tehtävänä on paikata inflaation, sekä muun yleisen kustannuskehityksen aiheuttamia lisäkuluja rahoituksessa, jotta toiminta voi säilyä edes nykymuotoisena.

Kokoomusopiskelijat näkee, että tulisi toimia juuri päinvastoin ja mahdolliset lisäpanostukset olisi suunnattava korkeakoulutukseen ja tutkimukseen. Kokoomusopiskelijat ymmärtävät lyhyen aikavälin hankkeiden hetkellisen työllistävän vaikutuksen, mutta maamme taloudellisen kehityksen kannalta olisi huomattavasti kestävämpää panostaa tulevaisuuden kehittämiseen.

“Antti Rinne ja SDP kilpaa hehkuttavat budjettiesityksen luovan kasvua ja työpaikkoja. Luulisi tuoreen valtiovarainministerin tietävän, että suomalaisen yrityselämän kasvun esteenä on nopeutuva teknologinen kilpailu, joka murentaa jo haettavien patenttien etua. Käytännön järkikin sanoo sen, että tähän ongelmaan ei vastata koulutuksen ja tutkimuksen lisäleikkauksilla.”, summaa Lahti turhautuneena.

Daniel Lahti, [email protected], p. 044 7760 773

Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtajan Daniel Lahden tervehdys Kokoomuksen puoluekokoukselle
Kokoomusopiskelijat hakee pääsihteeriä