Kokoomusopiskelijat: Suomeen aidosti toimiva julkinen liikenne.

Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta vaatii julkisen liikenteen monopolin purkamista. Uusien toimijoiden tulo markkinoille on näyttänyt, että joukkoliikenteen kehittäminen luo näkyviä säästöjä kuluttajille.

Kokoomusopiskelijat kannattaa joukkoliikenteeseen liittyvän raskaan sääntelyn purkamista. Nykymallissa viranomaiset myöntävät linja-autoyhtiöille reittiliikennelupia tiukoin ehdoin, mikä on keskittänyt kaukoliikennöinnin muutamalle isolle yhtiölle. Junaliikenteen puolella tilanne on vieläkin vinoutuneempi, kun valtio on taannut VR:lle kaukoliikenteen monopolin ainakin vuoteen 2024 asti. Monopolit mahdollistavat kannattamattomien reittien subventoimisen suosittujen reittien lipputuloilla. Ristisubventiot tekevät joukkoliikenteestä vähemmän houkuttelevaa myös vilkkaasti liikennöidyillä reiteillä, joilla joukkoliikenne olisi kaikkein luontevin liikkumismuoto.

– Onnibusin kaltaisten uusien bussiyhtiöiden tuleminen markkinoille on osoittanut, että markkinaehtoisuus voi tehdä joukkoliikenteestä aidosti houkuttelevaa. Joukkoliikenne on kannattavaa, kun liikennöijät saavat bussinsa täyteen ja matkustajat lippunsa edullisesti, toteaa liittohallituksen jäsen Jaakko Moisio.

Uudet toimijat mullistavat julkista liikennettä ja kyseenalaistavat vanhoja toimintatapoja. Jyväskylän kaupunkiliikenteen kilpailutus on tästä hyvä osoitus. Kokoomusopiskelijat vetoaakin liikenneministeri Kyllöseen, jotta tämä ryhtyy toimiin julkisen liikenteen houkuttelevuuden parantamiseksi. Kokoomusopiskelijat toivovatkin, että valtion ja 22 kaupungin yhtenäinen julkisen liikenteen lippu- ja maksujärjestelmä on vain pelkkää esimakua tulevasta. Yhteinen matkakortti antaa edellytykset luoda aiempaa edullisempi ja yhtenäisempi julkisen liikenteen verkosto.

– Onko siinä mitään järkeä, että VR häviää hintakilpailussa lentoyhtiö Norwegianille tai henkilöautolle? Monopolin ylläpitämisen maksaa lopulta kalliisti kuluttaja, halusi sitä tai ei, jyrähtää puheenjohtaja Akseli Hakala.

Helsingissä 22.10.2013

Akseli Hakala

Saku Jokisalo
pääsihteeri

lisätietoja:
puheenjohtaja Akseli Hakala, 044 7760 773 (akseli.hakala(a)kokoomusopiskeli.ccln002.cpn.fi)

Kokoomusopiskelijoiden pääsihteeriksi on valittu Turkka Sinisalo
Kokoomusopiskelijat: Opiskelijat eivät ole hallintoalamaisia ministeri Kiuru!