Lukutaito on edellytys korkeakoulutuksen saavutettavuuden lisäämiseen

Vaikka audiovisuaalisuus valtaa alaa tekstiltä, yhteiskuntamme päivittäiset toiminnot pyörivät yhä edelleen lukutaidon voimalla. Lukutaidon merkitys kasvaa, joten maailman ymmärtäminen tiedon pirstaloituessa käy yhä vaikeammaksi, jos lukeminen perustaitona on heikoissa kantimissa. “Korkeakouluopinnoissa on vaikeaa pärjätä ilman hyvää lukutaitoa. Kun Suomen tavoitteena on nostaa korkeakoulutettujen osuus väestöstä viiteenkymmeneen prosenttiin, on muistettava, että hyvä lukutaito on edellytys korkeakoulutuksen saavutettavuuden lisäämiseen,” Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Hilla Haajanen toteaa.

Suomalaisten lukutaito on rapistumassa. Joka kahdennellatoista suomalaisella on heikko lukutaito, mikä voi tuottaa heille vaikeuksia päästä mukaan työelämään ja edetä opinnoissaan. Siksi on ensiarvoisen tärkeää ylläpitää tasa-arvoisia oppimismahdollisuuksia. “Esimerkiksi ammattikoulusta on vaikea ponnistaa korkeakouluun, mikäli peruskoulussa ei ole saanut riittävää lukutaitoa,” Haajanen jatkaa. Tarvitaan panostuksia siihen, että myös lukihäiriöiset lapset ja nuoret saavat riittävän lukutaidon ja valmiudet edetä haluamallaan uralla.

Heikentyvästä lukutaidosta huolimatta suomalaisilla on yhä edellytykset pysyä lukutaitoselvitysten huippusijoilla. ”Me Kokoomusopiskelijoissa pidämme tärkeänä, että lukutaidon kielteinen kehitys pysäytetään. Lukemisharrastukseen innostamisessa perinteisten keinojen rinnalle tarvitaan uusia ideoita, kuten kirjastojen kirjavinkkausten toteuttaminen draamapohjaisesti,” ehdottaa Haajanen viitaten kokoomuksen valtakunnanlaajuiseen valtuustoaloitteeseen. Lukutaito on avain sivistykseen ja itsensä jatkuvaan kehittämiseen. Rohkaistaan siis yhdessä kaikkia lapsia ja nuoria lukemaan!

Hilla Haajanen
Kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen
hilla.haajanen(ät)kokoomusopiskelijat.fi

Kokoomusopiskelijat: Korkeakouluille vetelä kädenpuristus – hallituksen koulutuspetos