Nyt on aika kantaa vastuu sanoista

Sekä käytyjen vaalien alla, että tuloksen selvittyä poliittinen keskustelu Suomessa on kärjistynyt. Ennen vaaleja Sanna Marin varoitteli äänestämästä muita kuin “sinimustan hallituksen” vastavoimana toimivaa SDP:tä ja nyt tuloksen selvittyä sosiaalinen media on täyttynyt kuvista, joissa Kokoomusta leimataan itsekkäiden kylmien ihmisten puolueeksi ja Suomen tulevaisuutta verrataan Tarun Sormusten Herrasta Mordoriin. Myös kansainvälinen media on huomannut kärjistyneen retoriikan. Guardianin kolumnissa kirjoitettiin 5.4. kuinka Suomessa misogynia voitti vaalit ja nyt uhkana on “sinimustan” äärioikeiston ajama autoritaria.

“Poliittiseen keskusteluun kuuluu myös kova retoriikka, mutta vastakkainasettelun syventämisellä, vastapuolen demonisoimisella sekä pelon lietsomisella on myös seurauksia. Ilmiselvä seuraus on, että yhteistyötä on vaikeampaa rakentaa tulevaisuudessa. Suomessa politiikka toimii yhteistyöllä ja jos haluamme saada aikaan ratkaisuja aikamme suurimpiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutoksen torjuntaan, luontokatoon, huoltosuhteen korjaamiseen ja talouden tasapainottamiseen, tulee meidän mahtua samaan saliin päättämään välttämättömistä toimista. Toinen seuraus on ihmisryhmien vieraantuminen toisistaan. Historia on täynnä varoittavia esimerkkejä vastustajan demonisoimisen seurauksista.“, muistuttaa kokoomusopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Pinja Ahlqvist.

“Kolmantena seurauksena on se, kuinka Suomi nähdään ulkomailla. En olisi niinkään huolissani Guardianin kolumnille Briteissä tai vaikka Saksassa kauhistelevista lukijoista, mutta minua kylmää ajatus siitä, miten Venäjä voi käyttää tällaista retoriikkaa hyödykseen lännen vastaisessa propagandassaan. Venäjähän on perustanut koko Ukrainan sodan poliittisen oikeutuksensa ajatukselle tällaisten “sinimustien” voimien vastustamisesta. Suomessa mitään tällaista voimaa ei ole vallassa, mutta nyt itänaapurissa on hyvin helppoa väittää näin olevan.”, toteaa kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Mikko Kanervo.

Kokoomusopiskelijat haluaa kannustaa kaikkia Suomessa poliittista keskustelua käyviä malttiin. Rakennetaan mieluummin yhteistyötä kuin eripuraa kansanosien välille. Haluamme kaikki rakentaa parempaa Suomea kaikille siellä asuville, vaikka keinomme ovat erilaiset. Pidetään se mielessä. Kukaan ei halua Suomesta Sauronin tulisen silmän alla kytevää autiomaata kuten joissain meemeissä viime aikoina on väitetty. Pidättäydytään siis tällaisesta turhasta pelolla lietsomisesta. Nyt on aika kantaa sananvastuuta.

Pinja Ahlqvist, liittohallituksen jäsen

Mikko Kanervo, varapuheenjohtaja

Opiskelijoiden vappusataset ovat taas jaossa
Kokoomusopiskelijoiden uudeksi pääsihteeriksi Tomas Kurenniemi