Sukupuolikiintiöistä luovuttava

Kokoomusopiskelijat vaatii sukupuolikiintiöistä luopumista kunnallisia luottamustehtäviä jaettaessa. Kokoomusopiskelijoiden mielestä kiintiöt ovat tasa-arvon suurin irvikuva ja perustuslaissa turvatun syrjintäkiellon vastaisia, sillä pätevin ja sopivin ihminen saattaa jäädä valitsematta luottamustoimeen sukupuolensa vuoksi.
”Kiintiöt ruokkivat ajatusta toisen sukupuolen kykenemättömyydestä itse pärjätä. Pakotettu tasa-arvo on aina keinotekoista ja ruokkii pahimmillaan epätasa-arvoa”, linjaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Jenny Nyman.
Kokoomusopiskelijat näkevät, että Suomessa on päästy jo siihen pisteeseen, että miehillä ja naisilla on lähtökohtaisesti tasa-arvoiset mahdollisuudet menestyä. Luottamustehtäviin on tarjolla päteviä naisia ja miehiä, jotka voivat pärjätä omilla ansioillaan.
”Luottamuspaikkojen jako tulee perustua ennen kaikkea henkilön pätevyyteen ja sopivuuteen, vaalitulokseen sekä ehdokasasetteluun. Luottamuspaikkajaon tulee edustaa äänestäjien tahtoa”, Nyman vaatii.

Edellinen artikkeli
Suomeen töihin jäävien EU/ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden lukukausimaksut palautettava
Seuraava artikkeli
Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta: Sofia Vikman ehdolle europarlamenttiin