Miksi Fifa polkee ihmisoikeuksia?

Urheilukilpailuissa on aina suuren juhlan tuntua. Parhaimmillaan urheilu yhdistää, syventää kansainvälisiä suhteita ja tuo ihmisiä yhteen yli kulttuurirajojen. Viime vuodet ovat kuitenkin tuoneet raadollisesti ilmi inhimillisen ja ekologisen hinnan, joka suurten urheilukisojen järjestämisestä maksetaan. Qatarissa eilen käynnistyneet jalkapallon MM-kisat ovat olleet uutisotsikoissa jo yli vuosikymmenen ajan kilpailupuitteiden rakentamiseen palkattujen siirtolaistyöntekijöihin kohdistuneiden ihmisoikeusloukkausten vuoksi. Afrikasta ja Aasiasta tulleet työntekijät ovat työskennelleet orjamaisissa olosuhteissa ilman palkkiota, tarvittavaa lepoa tai ravintoa. Työntekijöitä on myös menehtynyt puutteellisen työturvallisuuden takia..

“Sydän särkyneenä olemme seuranneet vierestä kisavalmisteluista aiheutuneita ihmisoikeusrikkomuksia ja kuolemantapauksia. Valitettavasti tapaukset Qatarissa eivät ole mitenkään uniikkeja. Olemme kuulleet raadollisia tapauksia niin Kiinasta, Brasiliasta, kuin Venäjältäkin. Urheilukisojen valmisteluun käytetään miljardeja orjatyövoimaa hyödyntäen, välittämättä ihmishengistä tai ekologisesta kestävyydestä. Urheilukisojen ylle on rakentunut musta varjo ja jossain vaiheessa ihmisten moraalikäsitys onneksi tulee vastaan. Onko ihmishenki tai luontokato tämän kaiken arvoista?”, suree Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Nea Nättinen.

Urheilijoiden ja joukkueiden asema urheilutapahtumien yhteydessä on hyvin haastava, eikä heillä ole hallussaan suurempaa keinovalikoimaa osallistumisen, protestoinnin tai boikotoimisen lisäksi. Qatarin kisat herättävät kotikatsojissakin ristiriitaisia tunteita – toisaalta haluaisi seurata kisoihin selvinneiden joukkueiden mittelöitä, muttei halua tukea ihmisten oikeuksien polkemiseen. Paikanpäälle matkustaneet katsojat ovat epävarmoja esimerkiksi sharia-lain vahvistamisesta ja sen täytäntöönpanosta, kisajärjestäjien vakuuttelusta huolimatta. Kaikki nämä räikeät epäkohdat ovatkin tahranneet kisojen juhlavuuden ja arvokkuuden.

Qatarin MM-kisat tulevat varmasti herättämään keskustelua väsymykseen asti. Kokoomusopiskelijat peräänkuuluttaa median vastuuta, ettei palstatilaa annettaisi kisajärjestäjien propagandalle vaan tarkastellaan kisojen toteutumista kriittisesti. Epäkohdista, kuten korruptiosta, tulee puhua eikä sen seurauksia voi unohtaa – vain aktiivisella kritiikillä ja mediamylläyksellä voidaan välttää vastaavat virheet. Toiminnan avoimuuden, läpinäkyvyyden ja kokonaisvaltaisen vastuullisuuden tuleekin olla tärkeimmät kriteerit suurien arvokisojen myöntämiselle jatkossa.

“Ovatko arvokisat vain lajiliittojen ja sponsoreiden näyttämö, jossa ihmisoikeuksilla ja urheilun yhdistävillä arvoilla ei ole merkitystä? Kansainvälisten urheiluliittojen korruptoituneisuus, heikko edunvalvontatyö ja uhkailu ovat saaneet laajasti mediahuomiota. Arvokisoihin osallistuvat joukkueet eivät ole olleet tyytyväisiä lajiliiton toimintaan. Fifan “Say No To Racism” ja “Stop Racism. Stop Violence” -kampanjat vaikuttavatkin olevan pelkkää sanahelinää, kun pitäisi siirtyä sanoista tekoihin. Joukkueiden lämmittely- ja peliasujen rajoittaminen sekä ihmisoikeuksia koskevan kapteeninauhan rankaiseminen kertovat paljon isäntämaasta sekä Fifan arvoista”, päättää liittohallituksen jäsen Petri Laaksonen.

Lisätietoa:

Nea Nättinen, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja

puh. 0409688001

Miksi työmarkkinoilla on haasteita rinnastaa YAMK- ja maisteri-tutkintoa toisiinsa?
7 viikon edestä tasa-arvotekoja!