On aika vapautua taantumuksellisten työmarkkinoiden kahleista

Vuoden lopun suuret konkurssimäärät heijastuvat pitkään jatkuneeseen synkkään julkisen talouden tilanteeseen. Epävakaa maailmantilanne tuo lumipalloefektin lailla oman lisänsä tähän yhtälöön. Samaan aikaan ay-liike kapinoi pääministeri Orpon johtaman hallituksen työmarkkinauudistuksia vastaan ajamalla Suomen taloutta entistäkin ahtaammalle.

Kokoomusopiskelijoiden linja onkin selvä: On aika lopettaa epäisänmaallinen jarruttelu. Menneisyyteen jämähtänyt ay-liike syö lopulta vain itsensä ja Suomen viimeiset pennoset siinä samalla. Nykyiset työmarkkinamallit eivät enää palvele huomisen tarpeita.

“Suomen työmarkkinamalli on kulahtanut. Tarvitsemme ketterän mallin, joka yritysten ja kilpailukyvyn nakertamisen sijaan mahdollistaa joustavat ratkaisut. Työntekijöiden puolta täytyy pitää, mutta kenen puolta sitten pidetään jos työpaikkoja ei pystytä enää tarjoamaan?”, kysyy kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Henriina Rantala.

Suomalaiseen yrittämiseen panostamisen täytyy olla keskiössä, mikäli haluamme pysyä mukana maailman menossa. Yrityksistä ja niihin tehdyistä investoinneista lopulta hyötyvät tavalliset kansalaiset. Onkin aiheellista kysyä, motivoiko tämänhetkiset synkät näkymät esimerkiksi nuoria lähtemään yrittäjiksi. On surullista, jos kotimaisten yritysten ja investointien merkitys ymmärretään vasta tilanteessa, jossa ihmisiä jää työttömäksi.

Puheissa työmarkkinauudistuksista ja yritysten roolista niissä, näkyy usein ymmärryksen puute suomalaisista yrityksistä. Yli 90 prosenttia suomalaisista yrityksistä on alle 10 henkilön mikroyrityksiä. On valitettava tosiasia, että nykyisten rakenteiden takia sitä ensimmäistä työntekijää ei välttämättä uskalleta edes palkata. Pk-yrityksissä taas syntyy yli puolet Suomen BKT:sta. Oman navan tuijottelun sijaan on aika ymmärtää kokonaiskuva.

”Mielestäni on uskomatonta, että esimerkiksi demarit seisovat ay-liikkeen rinnalla vaikeuttamassa miltei jokaisen ihmisen arkea. Muistuttaisin, että esimerkiksi konkursseihin joutuvat yrittäjät ovat usein ihan tavallisia duunareita. Suomen on oltava yrittäjiä tukeva ja  kilpailukykyinen globaalissa maailmassa eikä tällaisella pelillä siihen tavoitteeseen päästä. On aika nähdä, mikä on yhteinen etu vaikeassa maailmantilanteessa ja etenkin näin syventyvän taantuman aikana”, jyrähtää kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Henriina Rantala.

Henriina Rantala, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja

Kokoomuksen jäsenliittojen puheenjohtajat: Seksuaalisen häirinnän torjunnassa teot eivät vastaa puheita
Ei ammuta verotuksella itseämme jalkaan!